Aldri har dette skjedd tidligere i Nord-Norge

En historisk dag for Bodø! Verdens nordligste selvkjørende bussrute ble åpnet for passasjerer 28. juni. Bussene skal testes i ett klima som aldri før har vært testet tidligere og kjører i en svært avansert busstrasé i Bodø sentrum. Tilbudet er gratis og skal være en del av kollektivtilbudet og frakte passasjerer mellom Sentrumsterminalen og Nordlandsykehuset.  

Såpebobledåp og fest

Øvelseskjøringen, testene og bilene er godkjente og klare for å slippes løs i trafikken. Den 28. juni ble det nye rutetilbudet åpnet med såpebobledåp, festtaler, kake og de første passasjerene ombord. Tilbudet med selvkjørende busser er nå en realitet i Bodø sentrum.  

Bussene som settes i drift er 2 elektriske Toyota Proace biler, utstyrt med programvare fra Sensible 4 for autonom kjøring. Disse vil kjøre langs en 3,6 kilometer lang rute og kjøre i ordinær trafikk og på offentlig vei. De autonome bussene vil kjøre i hastigheter på opptil 30 km/t. Bussene skal være selvkjørende, men i tråd med norsk lov vil det være en sikkerhetsoperatør om bord som kan overta driften ved behov. 

De selvkjørende bussene i Bodø skiller seg ut fra andre lignende prosjekter. Særlig på grunn av klimaet som Bodø-været representerer. Men, også på grunn av den svært avanserte teknologien skal bussene kjøre i et utfordrende trafikkbilde på offentlig vei. Bussene må forholde seg til venstresvinger, passering av forkjørsvei og forholde seg til all annen trafikk. Dette er ikke testet ut i større grad tidligere i Norge. Det er også første gang et slikt tilbud er på plass i ordinær kollektivtrafikk nord for polarsirkelen. 

Etterlengtet tilbud

Prosjektet i Bodø ønsker å gjøre det enklere for reisende med offentlig transport å reise til hovedinngangen til Nordlandssykehuset og til Sentrumsterminalen. I tillegg kan kjøreruten gjøre det mer behagelig for befolkningen som bor rundt traseen å bevege seg i sentrumsområde uten bil. Utover dette medfører busstraséen at pasienter eller besøkende ved Nordlandssykehuset kan slippe å kjøre privatbil og parkere i sentrum. Prosjektet har som mål å dekke et eksisterende transportbehov, og skape et alternativ til å kjøre privatbil til sentrum.   

Det har i en lengre periode vært et etterlengtet tilbud for å få kollektivtransport til å stoppe nærmere Nordlandsykehuset. Disse 2 selvkjørende bussene vil dekke behovet i større grad, da de stopper tett opp til sykehusets bak og forside. Bussene vil kjøre i shuttletrafikk og vil være tilpasset behandlingstider for pasienter og besøkendes visit tider ved sykehuset. Rutetraseen og holdeplassene som bussene kjører mellom er Sentrumsterminalen ved kaia, Prinsens gate i Kvartal 99, Rådhusplassen, Prinsens gate ved sykehuset og Parkveien foran sykehuset.  

Gratis å reise med de selvkjørende bussene

Det er gratis å reise med de 2 selvkjørende bussene under testperioden. Prosjektet har som målsetning å få flest mulig til å sitte på med bussene. Det er derfor tilrettelagt for minst mulig digitale og analoge hindringer, slik at tilbudet blir så tilgjengelig som mulig, sier prosjektleder, Rune Eiterjord i Nordland fylkeskommune. Selv om tilbudet er gratis er det satt opp en frivillig betaling for billetter. Det vil da være mulig å betale med Vipps og kontanter. Alle donasjoner går uavkortet til sykkelverkstedet «Pedalen» som er en del av Kirkens bymisjons i Bodø.  

Mange involverte aktører

Smartere Transport Bodø som har hovedansvaret for prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Telenor, Bodø kommune og Nordland fylkeskommunes seksjon for mobilitet. For å få på plass selvkjørende busser i Bodø sentrum har det vært mange aktører inne i bildet. Mobility Forus er hovedansvarlig for prosjekt gjennomføring. I tillegg har Boreal som operatør bidratt inn for å realisere prosjektet. Utover dette har Samferdselsdirektoratet, Vegvesenet og Vegdirektoratet vært involvert, alt for å sørge for god kvalitet, lovverk og sikkerhet er som den skal være.  

«Dette prosjektet er et viktig skritt fremover for autonom kollektivtransport,» sier Linn Terese Lohne Marken, administrerende direktør i Mobility Forus. «Vi gir innbyggerne et ettertraktet kollektivtilbud gjennom avansert teknologi, samtidig som vi jobber tett med myndighetene for å standardisere lovverket og på den måten forberede Norge på mobilitetsløsningene som kommer, legger hun til.  

Modningsprosess

Prosjektleder Rune Eiterjord forteller at selvkjørende busser i bybildet er en modningsprosess og kulturendring. Ikke bare for operatører, teknologibedrifter, fylkeskommunen og Smartere Transport Bodø, men også for innbyggerne i både Bodø og resten av Nordland fylke. 

«For prosjektet Smartere Transport Bodø er det viktig å påpeke at selv om dette er avansert teknologi, handler det først og fremst om å sette menneskene i sentrum. Og for å møte et reelt behov for våre innbyggere. Slik vi nå gjør ved å tilby transport direkte til sykehuset,» sier han.

Bussene har fått navnene etter kjente by profiler i Bodø: «Anna» etter Anna Benoni og «Hugo» etter Hugo E. Aamodt, også kjent som «Buss-Hugo». «Dette er blant annet for å personifisere bussene. Samtidig ville vi hedre 2 personligheter som vi ønsker å trekke fram i denne sammenhengen», sier Eiterjord.  

Testperiode på 6 måneder

I løpet av testperioden vil prosjektpartnere vurdere kjøretøyene og teknologien i alle slags vær- og vindforhold, i tillegg til store vær- og temperaturforskjeller. Bodø er kjent for å kunne ha 4 sesonger på samme dag, og har alltid mye vind.

«Tenk bare hva som kan skje i løpet av en vinter i Bodø, som har flere forskjellige former for snø, temperaturer, og kuldegrader på en dag, og ikke minst værfenomener som underkjølt regn. Så dette er virkelig spennende å se hvordan de selvkjørende bussene og teknologien bak fungerer i et så utfordrende klima. Hvis de selvkjørende bussene fungerer i Bodø, så vil de fungere hvor som helst i verden», påpeker Eiterjord. 

Store globale trender som eksempel bevegelsesfrihet for den eldre del befolkningen er også et viktig element i prosjektet. I tillegg er det stor mangel på sjåfører, som i enda større grad aktualiserer selvgående fartøy. Urbanisering er også en samfunnstrend i Nordland, og i et større og mer fremtidsbilde handler dette prosjektet om å ivareta bygdene i Nord-Norge. «Potensialet for selvgående fartøy med gods og gods for lengre strekninger vil også sikre næringslivets interesser. Selv om dette er fremtidsrettet, tror vi på eksponentiell vekst i den selvgående teknologien og fartøyene som er under utvikling. Så, fremtidens mobilitetsløsninger er nærmere enn man skulle tro,» sier prosjektlederen.  

Historisk dag

«Vi må ikke glemme at vi er vitne til en historisk dag i nordnorsk sammenheng! Verdens nordligste selvkjørende bussrute er et faktum, og det er i Bodø det skjer. Så vi kan klappe oss selv på skulderen og være stolte av det alle involverte partnere har fått på plass. Dette er bare starten på en ny smartby og mer bærekraftig mobilitet nord for polarsirkelen», avslutter Eiterjord.  

Harri Santamala, administrerende direktør i Sensible 4, legger til: «Dette prosjektet går rett i kjernevirksomheten til Sensible 4. Å operere i Bodø gir oss muligheten til å demonstrere hvordan teknologien vår fungerer i dårlige og svært uforutsigbare værforhold. Dessuten er vi glade for å kunne tilby en nøkkeltjeneste som skaper en viktig kollektivforbindelse for lokalsamfunnet i Bodø. Der sjåførmangel fortsatt er en sentral utfordring, som byen nå prøver å finne løsninger på gjennom å ta i bruk autonom mobilitetsteknologi.» 

Prosjektet tar sikte på å utvide tilbudet i Bodø sentrum til og med mars 2023. Smartere Transport Bodø og Nordland fylkeskommunes seksjon for mobilitet vil fremover se på mulighetsrommet for videre prosjekter og drift av selvkjørende kollektivtrafikk i Nordland.    

Nettsider med mer informasjon 

Om selvkjørende busser: https://www.smarteretransportbodo.no/selvkjorende-busser   

Ofte stilte spørsmål: https://www.smarteretransportbodo.no/ofte-stilte-sporsmal  

Linn Terese Marken
Managing Director
+47 902 15 738
linnterese.marken@mobilityforus.no

Vestre Svanholmen 12
4313 Sandnes
Norway

Kontakt oss

Send oss gjerne en melding.

Not readable? Change text. captcha txt